Jakie znaczenie ma dla człowieka kolor czerwony? I inne kolory tez. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale zostaliśmy prawdopodobnie zaprogramowani na drodze ewolucji do odmiennego traktowania barwy jaka nosi krew. A inne kolory są też ważne. Mogą sprawić cuda. Mogą człowieka wynieść na wyżyny ekstazy lub strącić w dół w czeluści piekieł. W otchłań bez dna. Przepastnej jak kosmos.
Kwestie tę dość dobrze omawia psychologia. A dokładnie psychologia barwy. Psychologia koloru opowiada o emocjach. Kolory wywołują stany emocjonalne i to wiemy nie od dziś. Niektóre mogą wywoływać przyjemność. Inne wręcz szczęście lub niepokój. Mogą człowieka podatnego doprowadzić do ekstazy. Są też takie dające energię. Czy w takim razie kolory to coś więcej niż chwyt marketingowy? Wiele kolorów zakorzeniona jest w ludzkiej świadomości jak katalizatory wyzwalające serię zachowań jednostek, choć programowanie wydaje się być narzutem na głębsze warstwy struktury psychicznej człowieka.
Jeszce inne szablony zbierane są wciąż i stanowią bagaż ludzkich doświadczeń. Wiele z nich pochodzi z dzieciństwa.
Bazują na tym sprzedawcy kosmetyków. Dobre palety cieni o przyjemnych barwach można spotkać w sprzedaży.
Tak więc wszystkie kobiety, które stosują czerwony cień do powiek i inne dodatki w kolorze czerwonym zapadają w pamięć każdego napotkanego mężczyzny. Nawet jeśli nie jest super seksbombom czerwony kolor sukni zakoduje w neuronach męskiego mózgu obraz niewiasty przepięknej, zgrabnej, płodnej i w ogóle naj, naj, naj i jeszcze trzy razy naj.
Jaka jest zatem rola koloru w naszym życiu? To pytanie będzie się pojawiać często.
Kolory są stymulantami mózgu ludzkiego i to wiemy nie od dziś. Kolory mogą leczyć lub doprowadzić do złego samopoczucia, a w efekcie do choroby. Wiedzieli o tym twórcy starożytnych cywilizacji. Egipcjanie w zakresie naszego kręgu kulturowego, a Chińczycy na dalekim wschodzie wiedzieli, że kolory są w stanie wpływać na ludzki los. Wpływać pośrednio zmieniając samego człowieka. Pobudzając emocje stymulują nasza psyche. Sfera umysłowa i mentalna ma wpływ na ciało, Tak więc znów dochodzimy do często powtarzanego stwierdzenia, że mózg ma wpływ na cały organizm. Psyche wpływa na somę.
Kolor czerwony dla Egipcjan był zwierciadłem życia. Symbolizował ziemie. Ziemię i zwycięstwo nad sprawami, z którymi przychodzi się nam mierzyć. Walka i zwycięstw łączy się z bardzo energetycznymi emocjami. Może zatem walka doprowadzić do furii i amoku, w którym każdy może zachować się nieodpowiedzialnie.
Kolor to nie tylko zwykłe zjawisko optyczne. Kolory mają znaczenie i to niebagatelne. Przede wszystkim mają wielkie znaczenie na sieć neuronowa znajdująca się w mózgu. Neuromarketing na usługach psychologi. A może odwrotnie. Proste, ale skuteczne narzędzie do profilowania
Kilka słów powiedzmy może o różnych kolorach, które występują w paletach cieni.
Na pierwszy ogień niech idzie:
Niebieski — jest kolorem, który ma zastosowanie w biurach. Uważa się, że poprawia produktywność. Wpływa pozytywnie na koncentrację. Daje poczucie pewności. Właściciele brandów uważają, że błękit umacnia ich markę. To dziwne, ale używany jest do reklamowania pożywienia. Jest spokojny i zharmonizowany. Choć jest barwa zimna jest pozytywny.
Trudno uwierzyć, że istnieje ponad setka jego odcieni. Należy do zestawu barw podstawowych. Używa się go do komponowania innych kolorów w systemie syntezy barw o nazwie RGB.
Czerwony
Czerwony jest najczęściej używanym kolorem w marketingu i związanej z nią reklamie. I wyróżnia się bardzo spośród innych kolorów. Kolor ten jest niezwykle atrakcyjny. Jest też stosowany by przyciągnąć uwagę widza.
Czerwień podnieca i podwyższa tętno. Czerwień jest symbolem seksu, a nawet wyuzdania. Czerwony w końcu wzmaga apetyt. Jest stosowana do prowokowania zakupów impulsowych. Może być miłością, ale też może symbolizować jej przeciwieństwo.
Zielony
Zielony, kolor wzrostu. Wszystko rozkwita i puchnie. Odnawia się i odradza. Symbolizuje zdrowie. Związki z naturą i spokojem.
Ciemna zieleń jest synonimem środków płatniczych. Posiada też około stu odmian.